Taggar

,

Cirkeln”Cirkeln” av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren kom ut 2011 och blev (som jag upplevde det) genast hyllad av både tidningsrecensenter och bloggare. Jag tvivlar på att jag läst ett enda negativt omdöme! Det har gjort mig både nyfiken och lite avvaktande (superhajpade böcker, album och filmer brukar få mig att känna så).

Boken är en ungdomsroman och det hejdade mig faktiskt också en aning från att springa iväg till närmaste bibliotek eller från att beställa hem den. Kan en trettiplussare läsa en roman skriven för ungdomar och bli engagerad? Svaret är definitivt ja!

Mats Strandberg har tidigare skrivit böcker som ”Jaktsäsong”, ”Bekantas bekanta” och ”Halva liv” men det här är hans första ungdomsbok. Sara Bergmark Elfgren är manusförfattare och ”Cirkeln” är hennes bokdebut. Det här är den första romanen i en trilogi bestående av ”Cirkeln”, ”Eld” (som kom ut 2012) och ”Nyckeln” som ges ut i november 2013.

Handling (text från bokens baksida):
”Apokalypsen börjar i Bergslagen.

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.”

Omdöme/Tankar:
Jag är faktiskt lite överraskad – jag trodde inte att jag skulle instämma i hyllningarna men det gör jag. ”Cirkeln” är en lättläst, spännande och välskriven bok som fick mig att sträckläsa i flera dagar! Det var länge sedan en bok hade den effekten på mig. Jag kan absolut förstå varför den blivit så populär och boken är fylld av händelser, känslor, miljöer och personer som många läsare bör kunna relatera till på ett eller annat sätt. Det är sannolikt en av anledningarna till att ”Cirkeln” blivit så omtyckt. Det kändes realistiskt att gruppen var så dysfunktionell till att börja med (SPOILER) eftersom tjejerna är så olika varandra. Jag kommer definitivt att läsa del två och tre i trilogin!

Vill du läsa andras omdömen? Det skrevs en hel del om ”Cirkeln” när den kom ut så det är väldigt lätt att hitta! Exempel på synpunkter/recensioner hittar du härhärhär och här.