Taggar

,

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran”Konsten att vara kvinna” av Caitlin Moran var en av de mest omtalade böckerna i media under 2012 och det (plus bokens handling såklart) gjorde mig både nyfiken och väldigt förväntansfull. Jag köpte mitt exemplar av boken på Bokmässan i Göteborg men av olika anledningar så dröjde det innan jag läste den.

Caitlin Moran är en brittisk journalist, krönikor samt tv-kritiker och ”Konsten att vara kvinna” väckte stor uppmärksamhet när den utgavs i England. Enligt Wikipedia var en av målsättningarna med boken att skapa en humoristisk uppdatering av Germaine Greers feministiska klassiker ”Den kvinnliga eunucken” från 1970. Jag har inte läst Greers bok så jag kan inte uttala mig om huruvida Moran lyckats eller ej.

Handling (text från bokens baksida):
”Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor…

Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?

Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga 13-årsdag (hon väger 80 kilo, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne) och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän – ocensurerat, ärligt och fruktansvärt roligt.

Konsten att vara kvinna är ett självbiografiskt, feministiskt manifest.”

Omdöme/Tankar:
Levde boken upp till mina förväntningar? Både ja och nej. Den är väldigt underhållande och tänkvärd men jag tycker nog att vissa av recensenterna som citeras på omslaget överdriver lite. Även om Morans text får mig att fnissa flera gånger så håller jag inte med om att hon är ”avgrundsrolig” men smaken är som baken. Jag håller inte med Moran i allt hon skriver men det gör inte så mycket. Situationen i England och i Sverige är ju inte likadan.

Kajsa Bergström på Expressen skriver så här om ”Konsten att vara kvinna”: ”Roligt, smart och fullständigt utmattande, som en påträngande storasyster i litterär form. En handbok för alla kön och åldrar, men också en inblick i den brittiska musikjournalistikens sägenomspunna värld”. Det tycker jag är en bra beskrivning!  Vill du läsa mer om ”Konsten att vara kvinna”? Jag kan i så fall tipsa om Carina Burmans recension i SvD, Eva-Lotta Hulténs i GP samt Beroende av böckers recension (men det finns många, många fler).

Som blivande bibliotekarie känner jag mig nästan tvungen att ge er följande citat från Caitlin Moran! Jag tycker att det här är en underbar beskrivning av bibliotek:
”A library in the middle of a community is a cross between an emergency exit, a life-raft and a festival. They are cathedrals of the mind; hospitals of the soul; theme parks of the imagination. On a cold rainy island, they are the only sheltered public spaces where you are not a consumer, but a citizen instead”.