Taggar

, ,

juliet-nakedNu har jag läst ut årets andra bok och det är ”Juliet, Naked” av Nick Hornby. Jag tror att jag kommer att lyckas hålla mitt litterära nyårslöfte (att ha påbörjat och läst ut minst tre böcker under 2013)!

Hornby är en brittisk författare och journalist som bland annat skrivit böcker som ”High Fidelity”, ”Fever Pitch”, ”Om en pojke” och ”31 låtar”. ”High Fidelity” läste jag för evigheter sedan och jag minna att jag tyckte om den. ”31 låtar” står oläst i bokhyllan men någon dag ska jag ta mig an den. Jag hittade en artikel där skribenten kallade Nick Hornby för den främste, litteräre skildraren av manliga nördar och kanske stämmer det. Tyvärr har jag nog läst för få av hans verk för att kunna uttala mig. I en annan text placerades Hornbys böcker i en genre som jag aldrig hört talas om förut: lad lit. Det är tydligen den manliga motsvarigheten till chick lit. Intressant! Om du vill fördjupa dig i ämnet lad lit så rekommenderar jag dig att läsa här.

Handling (text från bokens baksida):
”Duncan Thomson har ett stort intresse i livet: Tucker Crowe och hans musik. All ledig tid ägnas åt en hemsida till idolens ära, trots att det är över tjugo år sedan Crowe tystnade. En mystisk incident på en herrtoalett satte punkt för ett, i Duncans ögon, genialisk musikliv.
Annie längtar efter barn och familjeliv. Men efter femton år med Duncan börjar hon tvivla. De bor i ett litet engelskt kustsamhälle och livet tycks lika händelselöst som staden. Tills Duncan gör en bekännelse…
Skivbolaget släpper en ny version av Crowes mest kända album. Efter en kritisk recension på hemsidan får Annie kontakt med idolen själv. Det blir inledningen på en alltmer förtrolig mejlväxling. Och snart börjar Annie ana orsaken till Crowes långa tystnad.”

Tankar/Omdöme:
Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om den här boken. Lite trist eller annorlunda och trivsam? Det lutar nog mest åt det sistnämnda. Språket är lättillgängligt och slutet otippat. I recensionerna jag läst om ”Juliet, Naked” så får jag intrycket av att det bara skulle finnas manliga nördar (eller att nörderi skulle vara typiskt manligt) och det vet jag inte om jag håller med om. Därför skulle det vara roligt att läsa en bok om en kvinna med ett stort intresse/en besatthet för något.  Om jag rekommenderar ”Juliet, Naked” av Nick Hornby? Jo, det gör jag väl. Det är trivsam läsning men jag blir inte uppslukad.