108156828521985548_TPR1qCec_cUsch, vissa dagar är segare än andra. Vintern tycks ha ett fast grepp om oss och jag är nog inte ensam om att längta efter sol, vackra blommor och kvittret från vårfåglar. Vaknade med huvudvärk idag och den verkar inte vilja ge med sig. Jag kanske ska testa med en kopp riktigt starkt kaffe eller att sova en stund? Inget av dessa alternativ känns speciellt lockande.

Jag har för ovanlighetens skull flera idéer till olika blogginlägg men just idag saknas energin till att göra något av dem. För ett tag sedan hittade jag en bokenkät hos Schitzo-Cookie´s Bokblogg och det känns lagom ansträngande att besvara den idag.

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
Det är så mycket! Förväntningarna som jag känner innan jag får sätta mig och läsa den nya boken, den speciella doften som nya böcker har, att få ta del av en ny värld när jag läser osv osv (fast det gäller ju iof alla böcker som jag inte läst förut)!

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Det varierar väldigt mycket men kanske varannan, var tredje månad.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online – vad föredrar du?
Jag föredrar definitivt en fysisk bokaffär eftersom jag gillar att bläddra i böcker och att se dem ”i verkligheten” innan jag slår till. Trots detta så handlar jag i princip alltid min litteratur online. Varför? Jo, priserna är oftast lägre där tyvärr.

4. Har du någon favoritbokaffär?
Jag önskar att jag hade det! Partille bokhandel är jättemysig men jag kommer aldrig dit.

5. Brukar du förbeställa böcker?
Ja, till den årliga bokrean. Jag försöker stå emot när mailen från Bokia, CDON, Adlibris mfl. kommer men misslyckas alltid.

6. Har du en månadsbudget för bokinköp som du inte får överskrida?
Nej, men jag borde kanske ha det (åtminstone så länge jag inte har någon inkomst)! Jag handlar aldrig för några stora summor dock.

7. Bokköpstopp – är det något för dig?
Det borde det verkligen vara! Min ekonomi är – milt uttryckt – ansträngd så ett bokköpstopp skulle vara väldigt förståndigt (fast j-gt tråkigt).

8. Hur stor är din bokönskelista?
Oj, den är låång! Listan fylls på så gott som dagligen och mina bokhyllor är proppfulla med böcker jag inte läst ännu. Jag har ett konto hos Goodreads och där finns en lista på omkring 40 böcker men det är bara en bråkdel av alla som jag vill läsa.

9. Vilka tre böcker vill du äga NU?
Det är jättesvårt att begränsa sig men jag är väldigt nyfiken på: ”Jellicoe Road” av Melina Marchetta, ”Yakuza Moon – Memoirs of a Gangster´s Daughter” av Shoko Tendo och hela Vilhelm Mobergs nyutgivna Utvandrarepos (ehrrmm…då blir det ju iof sammanlagt sex böcker men…)

10. Vem taggar du vidare?
Alla som känner sig manade!