Taggar

, , , , , , , , , , , , , , ,

Jag har precis sett första avsnittet av Game Of Thrones andra säsong på SVT1 och känner mig lite förvirrad. Det är en bra serie men oj vad många personer och släkter man har att hålla reda på! Jag känner att jag skulle vilja ha någon sorts guide bredvid mig när jag tittar.

Vi som gillar tv-serier har många säsongspremiärer att se framemot. Det gäller både nya serier och sådana som har flera säsonger bakom sig. Jag har försökt hitta datum på nätet men det är lite besvärligt tycker jag. Många bloggar berättar om när serier har premiär i USA och det är väl bra men när börjar de visas på svensk tv (om de nu gör det)?

Alla orkar inte vänta på att de svenska tv-kanalerna ska köpa in och börja visa programmen man är intresserad av utan använder sig av olika sorters streamingtjänster. För er som inte har lust att leta efter sådana på nätet eller teckna abonnemang hos t ex HBO Nordic får här en lista över premiärer på svensk tv.

Jag har bara fokuserat på utländska och sådana som jag är intresserad av. Det här inlägget kommer att uppdateras så fort jag hittar fler tv-serier samt exakta startdatum och tider. Jag funderar även på att göra en separat post om svenska tv-serier senare. När det gäller underhållningsshower, dokusåpor och magasin så rekommenderar jag DN:s artikel (det är där jag hittat de flesta av de datum som finns i detta inlägg). Kommentera gärna om ni känner till intressanta serier och när de har premiär!

Januari

29/1: ”The Killing” (TV4, kl. 23.00)
Om: Serien utspelar sig i Seattle och handlar om polisens utredning av mordet på Rosie Larsen. Nu är det dags för den andra säsongen och förhoppningsvis får vi veta vem som mördade henne.

Februari

12/2: ”Girls” (SVT 1, kl. 22.30)
Om: Girls har kallats Sex and the City för en ny generation och huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Serien blev väldigt omtalad när den kom 2012 och handlar om fyra unga kvinnors liv i New York. Jag har sett nästan hela första säsongen och gillar den!

Mars

10/3: ”The Following” (TV4, kl. 21.00)
Om: I FOX nya psykologiska thrillerserie spelar Kevin Bacon en fd. FBI-agent som får i uppdrag att hitta seriemördaren Joe Carroll. Carroll har rymt från fängelset och rekryterar nu mordiska lärjungar via Internet.

April

8/4: ”Hannibal” (Kanal 5, kl. 21.00)
Om: Serien är under produktion och baseras på Thomas Harris böcker. Det har ju redan gjorts filmer men nu är det alltså dags för en tv-serie också. Ni som sett ”När lammen tystnar” kanske har en aning om handlingen. Fokus i Hannibal kommer att ligga på den spirande vänskapen mellan FBI-profileraren Will Graham och Dr. Hannibal Lecter (endast tv-tittarna vet att Lecter är en seriemördare) och deras mördarjakt. Kul detalj – Mads Mikkelsen spelar Hannibal Lecter!

??: ”The newsroom” (SVT 1)
Om: ”Vita huset”-Aaron Sorkin skildrar intrigerna på en tv-station.

??: ”Luck” (SVT 2)
Om: Dustin Hoffman i dramaserie som utspelar sig bakom kulisserna på en galoppbana. ”Luck” är ett samarbete mellan Michael Mann och David Milch.

??: ”The hour” (SVT 1)
Om: Brittisk dramathriller i 50-talsmiljö där vi får följa teamet bakom ett nyhetsprogram. Serien fick ett ganska så svalt mottagande i Storbritannien men är väl värd att titta på. Jag har sett första säsongen och ser framemot att se den andra.

??: ”Veep” (SVT 2)
Om: Ny kritikerrosad komediserie med Julia Louis-Dreyfus (Seinfeld) som vicepresident.

Under våren:

”Elementary” (TV 4)
Om: En modern version av Sherlock Holmes med Jonny Lee Miller som Holmes och Lucy Liu som Watson.  Handlingen utspelar sig i New York.

”Dallas” (TV 4)
Om: Kultserien Dallas återvände till tv-rutorna under 2012 och nu är det dags för den andra säsongen (av nyversionen). Larry ”JR Ewing” Hagman dog tyvärr i november (?) men hans död har tydligen skrivits in i serien.

Under året:

”The Carrie Diaries” (Kanal 5)
Om: I ”The Carrie Diaries” träffar vi den unga Carrie Bradshaw och får veta vad som hände innan ”Sex and the city”.

”Zero hour” (Kanal 5)
Om: Michael Nyqvist som kallhamrad gangster i amerikansk storserie.

”Devious Maids” (Kanal 5)
Om: Producenten bakom ”Desperate Housewives” har skapat en ny komediserie och även här är kvinnorna i centrum. Vi får följa fyra målmedvetna kvinnor som arbetar som hemhjälp åt de rika och berömda i Beverly Hills.

TV