Taggar

, , ,

Hösten 2011 hade skräckserien American Horror Story premiär på den amerikanska tv-kanalen FX och väckte en hel del uppmärksamhet. Jag har nog inte sett tillräckligt många skräckfilmer för jag missade många av seriens (enligt andra uppenbara) hyllningar till olika filmer inom genren. Efter att ha läst det här blogginlägget skäms jag lite för de är ganska så tydliga.

Vad handlar American Horror Story om? Tja, jag vill inte avslöja för mycket eftersom två av seriens fördelar är att den både är oförutsägbar och att den innehåller klassiska ”skräckknep”. Anyway… American Horror Story handlar om familjen Harmon (bestående av Ben och Vivienne samt deras tonårsdotter Violet) som efter ett missfall och Bens otrohet beslutar sig för att starta ett nytt liv genom att flytta från Boston till Los Angeles. I Los Angeles har de hittat ett vackert gammalt hus som de köper för en misstänkt låg summa. Vivien och Ben kämpar för att reparera sitt förhållande medan Violet mår allt sämre. Det blir långsamt uppenbart för familjen att huset de köpt har en fasansfull historia och att deras tillvaro aldrig kommer bli sig lik igen.

Det här är nog en av de mest rubbade serier jag någonsin sett! Den slår inte Twin Peaks i kvalitet men jag kan inte låta bli att tänka på den serien iallafall… American Horror Story kanske inte är det bästa jag sett men det är definitivt en udda, otäck och spännande serie! Blir du nyfiken? Isåfall har jag en glad nyhet! TV11 har köpt in skräckserien och kommer att sända den någon gång under våren 2012. Jag har mailat till kanalen för att få veta ett exakt datum men de har tyvärr inte svarat.

Bonusfakta: det kommer att bli en andra säsong av American Horror Story och Jessica Lange vann nyligen en Golden Globe för sin rollprestation.