Taggar

,

Jag hittade en ganska så omfattande bokenkät hos Bokhora (en av Sveriges bästa litteraturbloggar) och här är mina svar:

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Sagan om det röda äpplet av Jan Lööf. Åh, jag kunde läsa den hur många gånger som helst utan att tröttna! Älskade bilderna och att det kändes som att jag upptäckte något nytt varje gång jag läste den.

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Nej, det gör jag inte tyvärr (eller ytterst sällan iallafall). Jag har ingen vettig anledning till varför jag inte läser serier – jag tycker ju egentligen att det är ganska så roligt!

Läser du ”allt” – dvs. gärna på mjölkpaketen och sånt?
Ja, det gör jag faktiskt. Det går av bara farten liksom!

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen, i fåtöljen eller i sängen?
Åh, jag kan nog läsa lite varstans men helst i sängen eller varför inte i en hammock en varm sommardag?

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Dricka: en kopp gott kaffe eller te. Äta: smågodis

Är du med i någon bokklubb?
Ja, jag är med i Böckernas klubb. Jag tänker hela tiden att jag ska gå ur eftersom jag inte har råd att köpa böcker men kan inte riktigt förmå mig…

Lånar du ofta på biblioteket?
Nej, det gör jag tyvärr inte. Det är något som jag faktiskt skäms för! Som nästan färdigutbildad bibliotekarie så borde jag ju springa till biblioteket varje vecka (känns det som) men det gör jag alltså inte… Ska försöka ändra på det!

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Javisst! Det blir nog oftast på Adlibris (fraktfritt och snabba leveranser) eller hos CDON (bra priser och snabba leveranser för det mesta). Jag jämför alltid priser innan jag slår till.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Det förekommer men inte speciellt ofta (aldrig i inbundna böcker, ibland i pocketböcker). Jag skriver aldrig i marginalen.

Tjocka eller tunna böcker?
Jag har inga problem med vare sig tjocka eller tunna böcker men, med risk för att vara lite trist, så föredrar jag nog mellantjocka böcker (dvs. sådana som är omkring 300-400 sidor). Jag är ganska så otålig och vill vidare till nästa och nästa och nästa bok!

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
En dag av David Nicholls. Jag tyckte verkligen jättemycket om den! Om En dag är en så kallad chic lit-bok så är jag beredd att rucka på mina fördomar om sådana böcker!

Vad läser du just nu?
Hon älskade av Helena Henschen. Jag tycker om den men är inte uppslukad av den om ni fattar.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig? Eller värre ändå: tråkig!
Åh, jag kan inte komma på någon just nu. Om jag tycker att en bok är dålig eller tråkig så slutar jag vanligtvis att läsa den efter ett tag (cirka hundra sidor kanske). Livet är kort och det finns alldeles för många fantastiska böcker som väntar därute för att jag ska slösa bort tid på en dålig!

Tvingade du dig igenom den ändå?
Se svaret på föregående fråga!

Fem böcker du älskar?
Shit vilken fråga!! Det finns ju så många bra böcker!

Favoritförfattare?
Jag gillar Joyce Carol Oates böcker men jag vet inte om jag kan säga att jag har en favoritförfattare. När det gäller böcker och författare så försöker jag variera mig så mycket som möjligt! Om man skulle titta på bokhyllorna där hemma så är det nog Joyce Carol Oates och Stephen King som jag har flest böcker av.

Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Oj, oj, oj det finns ju hur många som helst! Får jag bara nämna en enda?? Tja, då drar jag väl till med August Strindberg.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Jag läser alldeles för sällan faktaböcker! Vilken genre jag föredrar? Musikbiografier tror jag.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sedan, eller tvärtom?
Jag läser helst boken först. Se hur Bokhora (Johanna Karlsson) svarat – det stämmer bra in på hur jag känner och gör!

Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan?
Jag är osäker på om det någonsin har hänt…

Favoritfilm (baserad på bok)?
Möss och människor, Stand By Me (fast jag har ju inte läst boken förstås), High Fidelity

Läser du lyrik (ge gärna exempel)?
Nästan aldrig tyvärr… Jag har lite dåligt samvete för det – det finns ju så mycket vacker lyrik!

Har du dolt vad du läser någon gång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller något sådant?
Nej, det tror jag inte. Kanske om jag läser så kallad ”finlitteratur” och är rädd för att verka snobbig. Ska sluta med det – urtöntigt juh!

Känner du någonsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
Ja, absolut!

Tycker du att det saknas något i bokutbudet?
Det behövs fler böcker som utmanar de gamla könsrollerna och alla trista stereotyper som finns!

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – och du – utan böcker?
Böcker har alltid varit en stor del av mitt liv och jag är ganska så säker på att både mitt språk och min tillvaro skulle vara fattigare utan dem! Om det inte fanns några böcker i världen? Oj, den skulle vara urtråkig och färglös!