Taggar

,

En dag av David NichollsDet här är en bok som hyllas från alla håll och kanter och det känns nästan onödigt att recensera den när så många redan skrivit välformulerade omdömen! Både litteraturbloggar och tidningsrecensenter verkar överens och det är ju rättså imponerande! Förlaget har valt att fylla de två första sidorna i boken med citat (i fetstil) från entusiastiska recensenter och det störde mig lite – jag vill helst bilda mig en egen uppfattning (så gott det går iallafall)! Det är så himla lätt att få för höga förväntningar och att sedan bli besviken när något hypas (skriver man kanske hajpas på svenska?) så mycket! När det gäller En dag av David Nicholls så måste jag sälla mig till hyllningskören! Åh, vad jag tycker om den här boken!

Hur beskriver man en handling utan att avslöja för mycket? På baksidan av En dag finns följande text att läsa:

Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig.
15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den 15 juli året därpå? Och alla år som följer?”

Det är ju en ganska så sparsmakad beskrivning eller hur? Vill ni läsa mer uttömmande redogörelser så kan jag tipsa om följande bloggar: Bokhora, Bokläsardagbok, Dantes bibliotek och Bokgalleriet.  Jag försökte hitta negativa recensioner för att skapa lite balans men har faktiskt inte lyckats hitta en enda.

En dag är en romantisk, välskriven bok med en handling som engagerar (ska de få varandra? när ska de fatta att de är perfekta för varandra?). När jag läste den så kände jag att jag faktiskt brydde mig om huvudpersonerna! Det var en trevlig upplevelse. Jag ska inte avslöja hur boken slutar men det blev inte som jag hade föreställt mig! Det känns bra att jag blev överraskad men samtidigt så stör det mig. Innan jag började läsa boken så var jag lite tveksam till bokens upplägg – att vi får möta huvudpersonerna den 15 juli år efter år. Jag trodde att det skulle bli konstigt och osammanhängande men jag hade fel. Det är ett smart drag av David Nicholls att välja det upplägget eftersom det underlättar skildringen av hur personerna utvecklas och av vad som händer i samhället under årens gång. Jag är jättenyfiken på Nicholls andra böcker men kan de mäta sig med En dag? Paulina Helgeson på SvD har skrivit en fin recension och jag tänkte citera avslutningen på den: ”En dag är må bra-läsning när den är som bäst – smart, underhållande och känslosam utan att vara sentimental”.

I höst är det premiär för filmatiseringen av En dag och jag kan inte bestämma mig för om jag ska se filmen eller inte. Jag vill liksom behålla min bild av till exempel karaktärerna.  Huvudpersonerna ska spelas av Anne Hathaway och Jim Sturgess och tjaa vad tycker jag om det? Sturgess vet jag knappt vem det är och Hathaway är ju en bra skådespelerska men jag kan inte riktigt se Emma i henne. Nåväl, vi får väl se helt enkelt.