Taggar

, ,

På det fjärde ska det skeIgår läste jag ut ”På det fjärde ska det ske” av Kajsa Ingemarsson och snacka om att den här boken är en kontrast till ”En hjärtformad ask” av Joe Hill (den förra som jag läste ut)! Jag tror inte att de har något gemensamt! Det spelar ju i och för sig ingen roll men ändå. ”På det fjärde ska det ske” placeras förmodligen i kategorin chick-lit och det är en genre som jag är väldigt obekant med. Jag har egentligen ingen bra förklaring till varför jag nästan aldrig läser sådana böcker…förmodligen spelar mina egna fördomar in en hel del. Mer om dem en annan gång…

Så vad handlar Kajsa Ingemarssons bok om då? Jag gör det lätt för mig och kopierar beskrivningen från AdLibris:

”Måste man bestämma sig för att alla andra gör det? Paula kommer hem från ännu en utlandsvistelse och upptäcker, motvilligt, att hennes omgivning redan gjort sina val. Partykompisen Anna har träffat den stora kärleken, Rakel är mitt uppe i karriären och Johan, pojkvännen, har börjat tappa tålamodet. Plötsligt står Paula ensam kvar i en tillvaro byggd på resor, ströjobb och en och annan affär vid sidan av. Men kanske har alla omkring henne rätt? Kanske är ändå utbildning, fast jobb och en ring på fingret lösningen. Allt ställs dock på ända när hon plötsligt får ett erbjudande hon inte kan motstå.”

Boken utkom 2007 och är Kajsa Ingemarssons författardebut. Sedan dess har hon skrivit ett flertal böcker och några av dem är: ”Små citroner gula”, ”Den ryske vännen” och ”Inte enklare än så”. Vad jag kan förstå har hennes böcker gjort stor succé och lästs av många!

”På det fjärde ska det ske” är en väldigt lättläst bok som man tar sig igenom relativt snabbt (trots att den har över fyrahundra sidor) och det  är trivsam läsning. Jag blev road men inte mycket mer. Ibland kan det ju vara just det man är ute efter – underhållning (så var det för mig i det här fallet). De flesta som läser boken kan nog hitta något att känna igen sig i och det är förmodligen bokens styrka. Bortsett från det så känner jag inte att Paula utvecklas så mycket… Det händer väldigt mycket i hennes liv men tja..vilka insikter kom hon fram till? Bestämde hon sig för vad hon ville med sitt liv? Att hon ville fortsätta som hon gjort tidigare? Jag är inte alldeles säker på vad boktiteln har med handlingen att göra heller… Ibland så fick jag lust att skälla på huvudpersonen och liksom öppna hennes ögon! Hur många har jobbat på reklambyrå i New York, fått jobb på en tv-redaktion och sedan blivit upptäckta som skådespelerskor till exempel? Tänk att ha haft så många karriärsmöjligheter! Nåväl…nu låter det nog som att jag totalsågar boken och det är inte meningen. ”På det fjärde ska det ske” är inte en dålig bok. Om du söker underhållande läsning utan allt för mycket ”tuggmotstånd” så är detta en trivsam bok att läsa.