En hjärtformad askJag älskar att läsa böcker och har alltid en liggandes på hyllan ovanför min säng. Tyvärr så läser jag väldigt sporadiskt och det medför att det tar tid innan en bok blir utläst. Nu när jag blivit arbetslös så ska jag ta tillfället i akt att läsa lite mer. För att sporra mig själv till att komma i gång med läsandet (och till att hålla det igång) har jag tänkt skriva en liten recension efter varje bok. Detta ger mig ju en anledning att skriva något i bloggen också! Det lär väl inte bli supertätt mellan bokrecensionerna men det kan inte hjälpas. Jag har bestämt mig för att kalla dessa inlägg/recensioner för ”Nyligen läst” + bokens titel.

Först ut är ”En hjärtformad ask” av den amerikanske författaren Joe Hill. Detta är Hills debutroman och den har väckt stor uppmärksamhet internationellt. Det beror säkert på att det är en bra och spännande bok men jag tror ju att det faktum att Joe Hill är son till skräckmästaren Stephen King påverkar också.

”En hjärtformad ask” tar sin utgångspunkt i North Carolina där den fd. rockstjärnan Jude Coyne bor tillsammans med sin unga flickvän Georgia. Jude har dragit sig tillbaka från rocklivet och lever ett ganska så lugnt liv på sin gård. Förutom sin samling platinaskivor har han även ett ganska så stort antal udda föremål av ockult karaktär. En dag hittar Judes assistent ett mail med ett tips om en annons på en auktionssajt. Det som auktioneras ut är en vålnad och Jude kan inte motstå frestelsen att lägga ett bud. Några dagar senare levereras en hjärtformad ask hem till gården och tillvaron förändras drastiskt. Vålnaden är tänkt som ett makabert tillskott till samlingarna men kommer istället att förändra deras liv för alltid. Den vill nämligen se Jude död och drar sig inte för något för att uppnå sitt mål. Alla i Judes omgivning är nu hotade och Jude och Georgia tvingas fly för sina liv!

Så vad tyckte jag om boken? Är Joe Hill lika bra på att skriva som sin far? Jag tycker att det är en väldigt spännande bok som genomsyras av en krypande, hotfull stämning. Bitvis är den väldigt blodig (med detaljerade beskrivningar) men det hör kanske till genren? Jag tror iallafall att jag är för äckelmagad för att se en eventuell filmatisering. Är Hill lika bra som sin far? Det är nog orättvist att jämföra tror jag…inte minst för att detta är Joe Hills första bok. Jag vill gärna läsa mer av honom och hoppas att han kommer att skriva många fler böcker!