Jag orkar inte skriva ner allt jag kommer i håg från 2010 så jag gör det enkelt för mig och härmar Hannah genom att besvara ett antal frågor:  

Gjorde du något under 2010 som du aldrig gjort förut?
Ja, jag gick en kurs i akvarellmålning och en i kol- och blyertsteckning. Dessutom så gjorde jag äntligen slag i saken och blev mer samhälleligt engagerad.

Höll du några av dina nyårslöften?
Nej tyvärr. I år har jag skippat det där med nyårslöften..de skapar bara stress ändå.

Blev några av dina vänner föräldrar under 2010?
Javisst

Dog någon som stod dig nära?
Ja, tyvärr

Vilka länder besökte du?
Inga i år heller…

Är det något du saknade 2010 som du vill ha år 2011?
2010 var ett tufft år (precis som 2009) så det var en hel del som saknades. Jag hoppas att 2011 kommer innebära mer själslig ro, fler glada skratt och att alla jag bryr mig om ska må bra.

Vilka datum från år 2010 kommer du alltid att minnas och varför?
Det är två datum som definitivt kommer bli svåra (jag skulle till och med vilja säga omöjliga) att glömma. Det ena är 19 september då vi hade val här i Sverige och ett främlingsfientligt parti kom in i vår riksdag. Det andra är fredagen den 3 december då min älskade lilla pappa dog.

Vad var din största framgång under 2010?
Min största framgång var väl på sätt och vis att jag deltog i den där omstartskursen på högskolan. Syftet med den var att få färdigt min magisteruppsats. Det lyckades inte men den tog ett skutt framåt och jag fick bra idéer som kommer (joho då) att leda till att uppsatsen blir färdig i år. Min näst största framgång (ja, jag ser det som det iallafall) var att jag bestämde mig för att sluta sura över valresultatet och istället försöka göra något konstruktivt. Exakt hur vet jag inte riktigt ännu men…

Största misstaget?
Att äta den där hamburgaren på Way Out West! Jag är rättså säker på att det var den som gjorde så att jag blev brutalt magsjuk och missade större delen av festivalen (Iggy Pop, The xx, The National, Håkan Hellström, Chemical Brothers mfl.)

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag har ju varit förkyld ett par gånger..plus att olika omständigheter (fin omskrivning hrrm) gjort att jag ”tappat andan” ibland.

Bästa köpet?
Bästa pryl: min nya kamera!! Bästa smink: Urban Decay Primer Potion. Bästa nagellack: Short & Sassy från China Glaze (inte det roligaste men definitivt det vackraste)

Vad spenderade du mest pengar på?
Ja bortsett från räkningar så var det nog på smink, konsertbiljetter och kläder.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Musik (as always)

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2010?
”Dancing on my own” med Robyn och ”Crystalised” med The xx

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Beror på vilket år man jämför med..

Vad önskar du att du gjort mer?
Jag önskar att jag motionerat, läst, pluggat och umgåtts med vänner/familj mer. Hoppas att jag lyckas med det i år!

Vad önskar du att du gjort mindre?
Tröstätit och tröstshoppat. Det är ju väldigt kortvarig glädje…

Hur tillbringade du julen?
Julafton firades tillsammans med pojkvännen och hans pappa.

Favoritprogram på tv?
Shit, jag minns knappt vilka program jag tittade på. ”Cougar Town” utvecklades till att bli en ganska så underhållande serie. Det trodde jag i n t e när jag såg det första avsnittet.

Bästa boken du läste i år?
Jag har tyvärr inte läst speciellt många böcker i år. I våras läste jag ”Odd Thomas” av Dean R. Koontz och blev faktiskt förvånad över att jag gillade den (varför jag blev förvånad vet jag  egentligen inte).

Största musikaliska upptäckten?
The xx och The National

Årets bästa film?
Jag har säkert sett flera bra filmer under 2010 men de jag spontant kommer att tänka på är ”The Ghost Writer” och ”Till vildingarnas land”

Årets sämsta film?
Måste nog återkomma med svar på det…

Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag försökte förbereda mig mentalt för begravningen som skulle vara dagen efter.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja…

Hur skulle du beskriva din stil år 2010?
Den var nog likadan som den varit i många år… Den enda förändringen var att jag använde nagellack oftare.

Vad fick dig att må bra?
Musik, familj och vänner, nagellack…

Vilken politisk debatt engagerade dig mest? 
Debatten kring Sverigedemokraternas intåg i riksdagen väckte störst intresse hos mig.

En värdefull läxa du lärt dig i år?
Jag blev smärtsamt påmind om hur oerhört ömtåligt livet är och om hur snabbt det kan förändras. Det låter j-gt klyschigt men man ska vara rädd om dem som betyder mycket för en.