Taggar

, , ,

Hos Kulturbloggen publiceras då och då något som kallas Kulturfyran. Man kan se det som en sorts bloggutmaningar med frågor som berör olika ämnen. Med anledning av Uppdrag Gransknings reportage om det hemliga nätverket ”Scenen” så handlar veckans Kulturfyra om film och fildelning. Jag har svarat ärligt på frågorna men jag misstänker att det är många som inte skulle göra det.

1. Har du sett någon piratkopierad film de senaste två åren eller känner du någon som berättar att han/hon laddar ner piratkopierade filmer? Nej, det har jag inte (jag har en hemma men av någon anledning har det inte blivit av att jag sett den än). Jag känner flera som laddar ner film och som inte håller det hemligt.

2. Vilken var den senaste filmen du såg – alltså överhuvudtaget: på bio, tv, dvd?
Jag såg ”Greenberg” med Ben Stiller på bio i söndags.

3. Hämtar du något via fildelning nu för tiden, eller känner du någon som gör det?
Nej, det gör jag inte men jag känner flera som gör det.

4. Tror du att det är sant att det där hemliga nätverket förser en miljon svenskar med piratkopierade filmer varje år? Jag tror säkert att det här nätverket finns men en miljon svenskar låter mycket.