Jaa, då var det dags för svar på ännu en bloggenkät. Även denna är hittad hos Lilla O  och handlar om böcker.

Berätta om en bok som:

* fick dig att skratta:
Åh det var alldeles för länge sedan som jag läste en sådan bok! ”Grabben i graven bredvid” av Katarina Mazetti

* fick dig att gråta:
”Den stenade kvinnan” av Freidoune Sahebjam

* gjorde dig riktigt arg:
”Grattis Gud” av Alexander Skantze. Det är väldigt många år sedan jag läste den här boken och jag minns att jag blev mycket provocerad. Jag funderar faktiskt på att läsa om den och se om jag reagerar likadant och/eller kan komma underfund med varför jag reagerade som jag gjorde då.

* fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades:
”Vindens skugga” av Carlos Ruiz Zafón

* handlar om en historisk tid som du tycker om:
Jag läser alldeles för sällan historiska romaner. Får nog återkomma med svaret på den här frågan…

* du ångrar att du läste ut:
Kan faktiskt inte komma på någon just nu. Jag slutar läsa om jag inte blir tillräckligt intresserad.

* finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den:
Åh, här skulle jag kunna räkna upp mååånga! Eftersom jag bara får nämna en så väljer jag ” Thérèse Raquin” av Émile Zola.

* har väntat i bokhyllan riktigt länge:
”Backlash” av Susan Faludi (jag ska läsa den någon gång…)

* du inte förstår att så många tycker om:
”Människohamn” av John Ajvide Lindkvist (skildringarna av karaktärerna och miljöerna var kanon men annars så…)

* du tycker att alla ska läsa:
Det finns så många böcker som jag tycker att alla borde läsa! Spontant så skulle jag föreslå ”Tusen strålande solar” av Khaled Husseini. Den är välskriven, intressant och lärorik.