Taggar

Det har inte hänt något spännande överhuvudtaget idag. Jag städar och hur intressant är det på en skala? Nä, istället för att tråka ut er med att berätta om städningen så svarar jag på en enkät om läsvanor som jag hittade hos Lilla O.

De här frågorna rör endast läsning och böcker som du läser utanför ditt arbete eller dina studier.

1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?
Det finns så många anledningar! Avkoppling, information och spänning är definitivt några men jag läser även därför att jag är väldigt språkintresserad.

2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier…
Jag vill gärna se mig själv som en allätare när det gäller böcker och vilken jag väljer beror mycket på tillfället (hur jag mår, varför jag ska läsa osv). Läser oftast romaner och är väl ganska så ”insnöad” på böcker skrivna av författare som kommer från andra länder/världsdelar än Nordamerika och Europa.

 3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
”Älskad, saknad” av Joyce Carol Oates, ”Tusen strålande solar” av Khaled Hosseini och ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger” av Linda Olsson

 4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?
Jag har svårt för så kallad chick lit och sci-fi men jag kan inte säga att jag aldrig skulle läsa sådana böcker. Tror att jag bara har fördomar mot dem…

 5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
Jisses… det finns ju enormt många! Blir nästan stressad när jag tänker på hur många de är!

 6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
”Bara en mor” av Ivar Lo-Johansson.

 7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?
På alla de sätt som räknas upp i frågan. Oftast från någon nätbokhandel eller biblioteket.

 8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
Jag/Vi har 3 st. ”knökfulla” hyllor (bokyllan Billy, IKEA) hemma…vet inte hur många hyllmeter det blir (ca. 2,5 m??). 

 9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
Javisst! Mamma och pappa eller fröken i skolan! Härligt!

 10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.
Jag tror att mamma eller pappa läste för mig varje kväll när jag var liten.

 11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
Det var nog ganska så olika. Elsa Beskow, Astrid Lindgren mfl. tror jag (det beror ju också på vilken ålder jag var i).

 12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
Läser ibland för min systers lilla dotter…tyvärr alldeles för sällan.

 13) Vad läser du då?
”Yacoubians hus” av Alaa al-Aswany