Taggar

Jag hittade ett gäng bokfrågor hos En bloggjävel till

Vilken bok läste du senast?
”Svinalängorna” av Susanna Alakoski

Vilken bok läser du nu?
”Kärlek är ett blandband: livet låt för låt” av Rob Sheffield


Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga (jag vet inte varför)

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Ja…tyvärr men jag försöker sluta tänka så (jag vill vidare till nästa bok och nästa och…).

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Det varierar. För det mesta så får jag tips i bloggar eller av vänner.

När blir en bok för lång?
Om boken är över 500-600 sidor blir jag rastlös… (tyvärr) men det betyder inte att jag väljer bort såna böcker

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Har kanske läst sammanlagt 2 böcker på engelska i hela mitt liv (ska försöka börja läsa fler)

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
”Svinalängorna” av Susanna Alakoski.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja det kan jag. Jag ger nog upp efter 40-50 sidor tror jag.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Många av mina böcker är skrivna av författare från Asien, Latinamerika och Afrika (ett resultat av min längtan efter att resa?). Det finns inga science fictionromaner i bokhyllan.

Rekommendera 5 författare
Joyce Carol Oates
Yasar Kemal
Ivar Lo-Johansson
Margret Atwood
Kiran Desai