Taggar

, , , , , , ,

Utmaningen jag fick av Sånger från… har svävat någonstans i bakhuvudet ända sedan jag fick den.. Börjat anta formen av en lista och sedan försvunnit.. 12 låtar som gjort livet mer drägligt under 2007? Borde ju inte vara så svårt. Jag har gjort ett försök..men jag vill bara säga en sak – chansen att den redigeras, förlängs eller förkortas innan året är slut är stor. Så på sätt och vis kan man säga att jag både lyckats och misslyckats med utmaningen. Här kommer den…min årsbästalista -med gammalt och nytt (utan rangordning):

* ”Hallelujah” – Jeff Buckley.
Låten finns på Jeffs skiva med titeln ”Grace” och är ursprungligen gjord av Leonard Cohen men Jeff Buckley gör den bättre. Vackert så det gör ont!

* ”Next Lifetime” – Erykah Badu
Jag skulle egentligen kunna välja vilken låt som helst med underbara Erykah. Har fortfarande inte riktigt fattat att jag stod i publikhavet den 11 augusti (Way Out West) och njöt av hennes enorma talang!

* ”Bullet With Butterfly Wings” – Frida Snell
Smashing Pumpkins gjorde den först och jag kan inte säga om deras eller Fridas version är bäst. Spelar det någon roll egentligen? Vart tog Frida vägen? Någon som vet?

* ”Such Great Heights” – The Postal Service
Denna grupp är en ny upptäckt för mig! En ny favoritgrupp kanske?

* ”Tonight I Have To Leave It” – Shout Out Louds
En ny förälskelse. Jisses vad bra! Hela skivan ”Our Ill Wills” är kanon så det är svårt att välja ett enda spår. Måste få tag i deras första skiva! Måtte de ge ut många många fler!

* ”Tick Tick Boom” – The Hives
Första singeln från nya skivan. Hörde den under bandets konsert på Way Out West i somras och bestämde mig direkt för att skivan skulle bli min när den kom. Tryggt ös.

* ”If You Know What Love Is” – Weeping Willows
Vackert, sorgset och med Magnus Carlsons underbara röst. Skivan ”Fear & Love” är väl värd pengarna!

* ”Read My Mind” – The Killers

* ”Young Folks” – Peter, Björn & John
Jättebra låt. Sedan Way Out West förknippar jag den med duetten de gjorde med Kanye West

*”Love Me Or Hate Me” – Lady Sovereign
Kort tjej med stenhård attityd. ”It´s officially the biggest midget in the game” som hon själv rappar i låten… Tyvärr sabbade Henrik Schyffert den lite…

* ”Det här är vad dom säger” – Säkert
Jag instämmer i hyllningskören. Säkert är skitbra!

* ”Stay The Same” – Fläskkvartetten

Herregud jag fick inte med Kent, Rammstein, Regina Spektor, Tough Alliance, Babyshambles, Interpol, Maia Hirasawa, Bill Withers eller eller….någon av alla andra bra artister som finns!! Hjälp!